ISTERI AKU KALIS CINTA (IAKC)

ISTERI AKU KALIS CINTA (IAKC)
“Saya harap, saya benar-benar kalis cinta. Saya tak mahu mencintai awak. Saya terlalu ingin membenci awak. Andai masa dapat diundur, saya nak perkahwinan ini tak pernah terjadi supaya saya tak akan pernah memberi hati pada awak.”

Terima Kasih kerana menjadi Follower ^_^"


PERHATIAN!
SELAMAT MEMBACA ^_^! TERIMA KASIH KERANA MELAWAT p/s:kejujuran pembaca untuk tidak menciplak dan copy karya saya adalah amat2 dihargai... kejujuran pembaca untuk tidak menciplak dan copy karya saya adalah amat2 dihargai...



Wednesday, July 2, 2014

ISTERI GANTIAN 22

ISTERI GANTIAN
Oleh: MAWAR KAMILA
BAB 22
‘Argh! Mamat ni datang lagi. Kali ini untuk apa pula? Tak tahukah dia betapa aku meluat tengok muka dia?’ Wani menyampah betul apabila nama Rasyaf dibangkitkan ayah dan umi. Ini pula tuan empunya diri datang bertandang. Namun dia terpaksa juga menemui Rasyaf apabila lelaki itu dikhabarkan menunggu di laman rumah.
Petang ini Rasyaf menjejakkan kaki sekali lagi ke kediaman keluarga Wani dengan harapan kemarahan Wani sudah sedikit reda. Rasyaf menolak jemputan Puan Syarifah Dahlia agar menunggu Wani di ruang tamu. Dia lebih selesa untuk selesaikan konflik antara mereka di taman mini. Lelaki itu menanti di bawah gazebo buatan kayu cengal.
Mata Rasyaf meliar ke setiap ruang taman berkonsepkan moden tropika itu. Ada pokok-pokok hiasan yang tidak semua diketahui namanya tersusun ringkas. Ada pokok yang ditanam terus atas tanah dan ada juga yang ditanam dalam pasu batu dan kuali hiasa dengan corak motif tropika.  Rasyaf dapati taman mini ini tiada kolam dengan jambatan kayu seperti di kediamannya. Hanya ada pasu pancutan air dengan hiasan pepohon kiambang di tengah laman taman.
“Rumah saya bukan tempat awam yang boleh awak datang sesuka hati.”
Sapaan yang langsung tiada nada kemesraan itu melarikan perhatian Rasyaf dari penghayatan terhadap suasana taman yang indah. Rasyaf lalu bergerak menghampiri Wani yang tercegat di luar gazebo.
“Saya datang nak bagi ni, pada awak.” Lelaki itu hulurkan beg goodies pada Wani.
“Apa ni?” Namun huluran itu tidak bersambut.
Rasyaf menjamah seraut wajah dingin Wani yang langsung tak sudi membalas renungan matanya.
“Saya sebabkan telefon awak rosak. Jadi saya rasa bertanggungjawab untuk gantikan dengan yang baru,” ujar Rasyaf.
“Tak perlu.”
Bunyi seperti kemarahan Wani sedikitpun tidak surut. Rasyaf mengeluh kecil.
“Saya mengaku salah saya. Saya betul-betul ikhlas untuk ganti yang baru.” Tangan Rasyaf masih menyua beg goodies. Loret senyum nipis menyatakan keikhlasan hati.
Akhirnya mata Wani memandang muka Rasyaf namun pancaran mata itu langsung tiada kemesraan. Tangan disilang memeluk tubuh.
“Awak fikir semua benda dalam dunia ni akan ada ganti?” Balas Wani dengan kening terangkat.
“Kenapa tidak? Orang-orang Melayu lama kata, patah tumbuh hilang berganti.” Balas Rasyaf pula.
Wani merengus geram. Bercakap dengan Rasyaf pasti ada saja bertimbangan kata hingga Wani tumpul akal hendak bertikam lidah.
“Saya tak perlukannya.” Putus Wani seraya berpaling.
“Kenapa awak ni degil sangat?” Langkah kaki Wani terhenti.
“Awak fikir dengan sikap awak ni, ia boleh jadi alasan untuk mengelak dari berkahwin dengan saya? Handphone bodoh awak tu tak cukup kuat untuk dijadikan alasan!”
Setiap kali berdepan dengan Wani, Rasyaf tak dapat sabar untuk berlembut kata. Kedegilan Wani sentiasa buatkan dia geram.
Handphone bodoh? Awak tahu tak, handphone bodoh tu lebih bernilai dari awak yang berlagak pandai!” Wani pula berasa jengkel dengan teletah Rasyaf. Ayat yang keluar dari mulut Rasyaf sentiasa membangkitkan bahang di dada.
“Eee…” Rasyaf sudah mengepal buku lima. Ikutkan hati, mahu saja dia menerkam dan sekeh kepala Wani bagi melampiaskan geram.
Melihat teletah Rasyaf, bibir Wani menyungging sinis dengan lagak berpeluk tubuh. “Dengan perangai awak macam ni, kita boleh bahagia bersama?”
Rasyaf mengeluh. Sedaya upaya dia cuba mengawal diri. Tujuan kedatangannya untuk membuang yang keruh maka dia tidak harus mengeruhkan lagi keadaan antara mereka. Rasyaf melangkah setapak menghampiri Wani dengan roman wajah tegang yang mulai kendur.
“Ok, saya minta maaf. Saya rasa ini cara saya bergurau dengan awak. Saya boleh ubah kalau awak tak suka.”
Tanpa diduga Wani ketawa. Ketawa mengejek yang jelas sekali dibuat-buat. “Bergurau? Adakah gaya kita macam orang bergurau?”
Sungguh, Wani buatkan geram Rasyaf kembali menggigit.
“Saya dah minta maaf! Saya dah cuba tebus kesalahan saya! Kenapa masih nak sombong? Besar sangat ke dosa saya?” Pertikai Rasyaf dengan nada kembali meninggi.
Telefon bimbit itu… Hadiah pertama diterima Wani sejak dia membesar di depan mata arwah Nenek Syarifah Rokiah. Menghampiri penghujung usia, wanita bergelar nenek itu seakan baru menunjukkan kasih sayang terhadap Wani setelah sekian lama menunjukkan sisi diri yang keras dan layanan yang dingin. Malah suara terakhir arwah juga didengari Wani melalui corong telefon itu.
Hari ini Rasyaf menggelar memori terakhir itu sebagai ‘handphone bodoh’. ‘Bukan kesalahan yang besar! Huh, mamat ni memang tak pernah ada rasa bersalah.’
“Awak rasa kesalahan awak kecil? Handphone tu satu-satunya hadiah hari jadi yang pernah saya dapat dari arwah nenek. Selepas 25 tahun… Pertama kali dan yang terakhir sejak saya kecil. Jadi awak rasa maaf awak tu bernilai sangat?” Hembur Wani penuh emosi.
 “Memang kesalahan saya lebih kecil berbanding semua kesalahan yang pernah awak buat pada saya!” Bentak Rasyaf penuh emosi.
“Kesalahan saya pada awak?” Mata Wani mencerlun tajam membalas renungan mata Rasyaf yang berbahang. Seakan mempertikaikan kenyataan Rasyaf itu. Umpama mengungkapkan kata-kata, ‘Apa kesalahan besar saya tu?’           
“Saya hanya rosakkan telefon awak. Tapi awak jangan lupa! Awak pernah tumbahkan kopi pada blazer kesayangan saya! Kemudian awak masuk dalam kereta saya dan belasah saya dengan teruk macam perempuan gila!”
Sungguh, Rasyaf sudah hilang sabar. Satu persatu kesalahan Wani diperdengarkan semula. Mengembalikan ingatan kepada insan yang sudah lupa pada kesalahan sendiri. Saat ini barulah Wani terkial-kial untuk membela diri.
“Sa… Saya... Saya buat tu secara tak sengaja!”
“Saya juga tak sengaja sebabkan skrin handphone awak tu pecah!” Bidas Rasyaf.
“Awak dah dera saya makan buah epal. Seharian saya ulang alik masuk toilet!” Balas Wani.
Bibir Rasyaf menyungging sinis. “Oh ye? Ia sangat adil. Awak tahu berapa lama bengkak di muka saya nak hilang?”
Wani tertunduk menekur muka.
Rasyaf puas hati. ‘Berjaya juga meruntuhkan graf keangkuhan perempuan ni. Tak la teguh mana ego dia. Jentik sikit dah goyah.’ Rasyaf menahan ketawa melihat reaksi Wani yang terus hilang suara, hilang modal untuk berbalas kata. Tapi Rasyaf rasa dia perlu tambah sepatah dua kata lagi. Baru ‘umph!’
“Walau awak buat begitu banyak kesalahan, saya masih buat baik pada awak. Saya cuba selamatkan awak masa tergelincir di lobi malah begitu prihatin untuk datang melawat. Saya selamatkan awak dari dimalukan Maria semasa majlis makan malam amal syarikat. Masa awak kena ragut…”
“Cukup!” Pintas Wani. Sempit dada mendengar Rasyaf mengungkit semua itu.
“Saya tahu saya banyak susahkan awak. Saya betul-betul minta maaf.” Mohon Wani bernada sayu. Hilang sudah amarahnya.
“Huh, minta maaf? Awak rasa maaf awak tu bernilai sangat?” Rasyaf memulangkan paku buah keras.
Wani terkedu. Sungguh, rasa macam kepala kena luku.
“Saya tak nak mengungkit kerana saya bukan orang yang macam tu. Tapi awak memaksa saya buat begini,” ujar Rasyaf lagi.
Wani terus diam dan Rasyaf pula jadi tak senang hati. Sampai bila nak berdiam? Rasyaf tak mahu sepi terus mengisi ruang. Dia harus kekal menguasai keadaan kerana ada satu perkara penting yang harus disampaikan untuk pengetahuan Wani.
“Keadaan dah jadi begini dan saya  benar-benar terpaksa. Saya tak tahu apakah perasaan sebenar awak terhadap saya. Tapi saya benar-benar ikhlas untuk memilih awak sebagai calon isteri. Mama dan papa saya sukakan awak. Restu mereka menjadikan saya seyakin ini. Itu saja yang dapat saya katakan. Selebihnya, terpulang pada awak.”
‘Fuh! Rasyaf, tak sangka kau boleh mengucapkan ayat pasrah begitu. Sure perempuan ni cair punya!’ Rasyaf cukup yakin pada diri.
“Awak, saya bukan tak kenang budi awak pada saya. Tapi permintaan awak tu…” Wani angkat muka memandang Rasyaf. Sayu saja sinaran mata Wani bisa meruntun simpati setiap jejaka yang memandang.
Cepat-cepat Rasyaf larikan pandangan mata. Bahaya!
“Rasyaf, perkahwinan adalah sesuatu yang terlalu berat. Ia soal masa depan saya.” Wani bersuara lagi. Cukup sayu.
Rasyaf kembali memandang Wani. “Awak tak percayakan saya?”
Agak lambat Wani menjawab. “Mungkin…”
“Saya janji, saya tak akan sia-siakan awak. Saya cuba menjadi suami yang setia dan bahagiakan awak.” Bersungguh-sungguh Rasyaf mengungkap janji.
Wani tatap lama wajah tampan lelaki itu seakan membaca tahap kesungguhan dalam bicaranya. Sesaat kemudian Wani bergerak melewati Rasyaf menuju gazebo dan duduk atas bangku kayu cengal. Rasyaf menyusuli langkah Wani sebelum duduk di kerusi bertentangan.
“Sejak kecil, tak ada sesiapa bercerita tentang mak kandung saya. Secara rahsia, saya terjumpa diari mak dalam stor barang-barang lama. Saya baca sembunyi-sembunyi sehingga hari ini.”
Wani bercerita dan Rasyaf sekadar memasang telinga. Dia tak tahu helah apa lagi yang ingin Wani guna bagi melepaskan diri. Dia hanya akan dengar.
“Awak tahu Rasyaf, ayah pernah berjanji pada mak bahawa mak adalah satu-satunya wanita yang dicintai dalam hidupnya. Mak juga berjanji pada ayah untuk setia mengharungi segala rintangan bersama kerana mak tak boleh hidup tanpa ayah. Tapi akhirnya kita tahu penghujung cerita. Mak dan ayah saya berpisah. Ayah berkahwin dengan umi. Mak menghilang tinggalkan saya dan ayah dan teruskan hidup tanpa kami.”
Rasyaf mengeluh. Susahlah dia jika Wani berfikiran begini. Dia harus bersihkan pemikiran Wani dari andaian yang bukan-bukan. “Wani, situasi kita tak sama. Percintaan ayah dan mak awak terhalang disebabkan arwah nenek awak.”
“Awak pernah buat janji yang sama pada Lydia, kan?”
Rasyaf terkedu. Wani yakin dia sudah menjentik hati Rasyaf.
“Bila awak mencintai Lydia, awak pasti pernah berjanji yang awak akan setia pada dia. Tapi sekarang awak memilih saya dan tinggalkan janji-janji awak pada Lydia. Apakah jaminan untuk saya berpegang pada janji-janji manis awak tu?” Duga Wani.
“Awak tak boleh samakan situasi saya dengan ayah dan mak awak,” pertikai Rasyaf.
“Sejauh mana saya boleh berpegang pada janji manis awak tadi? Atau ia hanya angin syurga,” duga Wani.
Rasyaf gigit bibir. “Kenapa prejudis terhadap saya?”
 “Sebab saya rasa cinta sejati hanya wujud dalam kisah dongeng. Bahagia itu hanya dalam mimpi. Apabila saya tersedar dari tidur, saya takut untuk berdepan realiti. Menangis… Sakit… Derita… Kecewa dan pengkhianatan. Saya takut pada itu semua.” Luah Wani.
‘Cinta tanpa kisah air mata dan kesakitan. Memang awak bermimpi!’ Rasyaf tertunduk dengan senyum sinis.
“Saya takut akan menangis kerana kesakitan, derita dan kecewa oleh pengkhianatan cinta,” sambung Wani.
“Sebab tu awak tak mengaku mencintai saya.” Duga Rasyaf.
“Saya minta maaf, Rasyaf,” ucap Wai sayu.
“Adakah tanpa hubungan cinta dan perkahwinan, awak tak akan menangis dalam hidup ini?” Soal Rasyaf.
Wani terkedu. Rasyaf angkat muka lalu pandangan mata mereka bertemu. Sesaat kemudian Rasyaf mengukir senyum. Cepat-cepat Wani larikan pandangan mata. Bahaya!
“Saya terima maaf awak. Tapi majlis pertunangan kita akan berlangsung pada hujung minggu ini. Lagi satu berita baik, tarikh nikah kita pada hujung bulan depan. Nampaknya ibu bapa kita sudah merancang dengan baik.” Itulah perkara penting yang harus disampaikan pada Wani.
“Rasyaf!” Jelas sekali berita itu memeranjatkan Wani. Sudah berita pertunangan menyentap jantung, berita pernikahan pula menggoncang dunia!
Kenapa hanya Wani saja yang tidak tahu? Ternyata Rasyaf bermain taktik dengan hebat sekali.
“Awak dah gila ke?” Wani sudah berdiri. Panas punggung dibuatnya.
“Awak harus berdepan realiti sama ada ia kisah dongeng atau mimpi ngeri. Tak perlu takut untuk berkahwin dengan saya sebab saya bukan alien atau manusia spesis cannibal.”
Wani tak tahu Rasyaf serius atau berseloroh namun semua ini bagaikan mimpi ngeri.
Rasyaf turut berdiri dan menatap raut wajah Wani yang tegang dengan tenang.
“Kita tak dipertemukan secara kebetulan kerana pertemuan kita satu ketentuan!” Usai mengungkap kata-kata itu, Rasyaf mengatur langkah meninggalkan Wani yang terduduk memandang beg goodies yang ditinggalkan atas kerusi.

************
Apabila Encik Syed Safwan dan Puan Syarifah Dahlia asyik bercakap soal majlis pertunangan dan persiapan majlis kahwin, Wani lari menyelamatkan telinga yang naik kebas. Tiada tempat lain juga yang hendak dituju melainkan rumah Anis.
Wani rasa dunianya sudah haru-biru. Langsung dia tak peduli leteran panjang Puan Syarifah Dahlia melalui corong telefon yang mahu dia pulang ke rumah untuk persiapan majlis pertunangan. Dia tak pernah mahukan semua itu!
Tiada pilihan lain, Puan Syarifah Dahlia meminta Anis memujuk Wani sedang dia tahu tahap keras kepala wanita itu. Akhirnya Anis tersepit di tengah.
“Kau duduk la Wani, serabut otak aku tengok kau kehulu kehilir. Satu bilik ni kau pusing, macam orang berjalan tak cukup tana.” Akhirnya Anis menegur Wani setelah hampir sepuluh minit memerhati.
Wani duduk di birai katil. Anis dipandang Wani dengah wajah paling bermasalah sepanjang hayat. Tidak pernah wajahnya seserabut ini.
“Yang muka kau macam berak sembelit ni apasal? Kau tu bakal dapat laki, bukan baru mati laki!” Bebel Anis lagi.
Wani tersenyum kelat. Tidak tahu bagaimana hendak memahamkan Anis bahawa dia tidak mahukan perkahwinan yang bakal terjadi. Berkali-kali dia memberitahu Anis bahawa segalanya bagaikan satu perangkap yang telah membuatkan dia terkandas dalam dilema.
Diceritakan kembali rantaian peristiwa antara dia dan Rasyaf. Kisah Rasyaf yang mendesak dan dirinya yang tewas pada desakan hingga keluarga Rasyaf bakal menghantar rombongan meminang tidak lama lagi. Malah tarikh pernikahan mereka sudah ditetapkan sebelum berlakunya majlis pertuangan! Alih-alih si Anis ni gelak macam nak terabur gigi mendengar cerita Wani. Siap bagi ulasan akhir, ‘Woow! Romantic love story!
Mahu terputus urat kentut Wani mendengar sepatah ayat itu. Ikut hati Wani yang panas, hendak saja dicabut semua gigi Anis agar gadis itu berfikir seribu kali sebelum membuka mulut.
“Kau cerita sikit dekat aku, kenapa kau payah sangat nak terima Rasyaf tu? Kau tak boleh cakap yang kau tak cintakan dia, bermakna kau ada perasaan terhadap dia kan?” Soal Anis.
“Tak! Masa… Masa bila aku cakap aku ada perasaan pada dia? Aku cuma cakap yang aku tak boleh kata aku tak cinta! Tu je.”
Anis senyum mengejek. ‘Dah gagap macam tu pun nak dolak-dalih lagi.’
“La… Sama la tu. Kau tak cakap secara direct tapi dapat difahami maksudnya begitu. Orang kata, ayat dengan maksud tersirat!”
Wani kerut dahi. ‘Aik! Apasal ayat minah ni sama macam mamat tu? Ayat copy paste!’ Wani yakin Rasyaf pernah mengungkap ayat yang hampir serupa.
“Kau silap!” Cepat-cepat Wani membuat penafian. ‘Eh! Hari tu bukan aku jawab macam ni juga ke?’
“Kenapa payah sangat kau nak mengaku perasaan kau pada dia? Kenapa kau mesti bermain tarik tali?” Pertikai Anis.
Wani terkejut. Sekali lagi ayat Anis sama seperti Rasyaf!
“Hei! Kenapa kau cakap macam mamat tu?” Tempik Wani. Geram!
“La, kau ni dah apa hal, menjerit tiba-tiba?” Sungguh, Anis pelik dengan perangai Wani. ‘Takkan tekanan kena paksa kahwin sampai naik meroyan kot.’
“Dah! Aku tak nak cakap lagi.” Wani merengus.
“Eee… Psiko la perempuan ni!” Anis juih bibir.
“Kalau kau di tempat aku sekarang, kau pun akan jadi psiko, tahu?” Balas Wani. Sakit hati juga apabila dikatakan psiko. Sangkanya Anis dapat memahami perasaannya kini. Tapi Anis sama seperti ayah dan umi.
Anis jadi serba salah. Jemarinya dibawa menyentuh bahu Wani lalu diusap lembut.
“Wani, kau tahu apa itu jodoh?”
Wani kembungkan pipi. Merajuk la konon. Anis cucuk pipi yang kembung itu. Wani mencebik pula.
“Itu la jodoh, Wani. Jodoh tu adakala ia dirancang dan adakala jodoh itu tanpa dirancang. Manusia merancang jodoh tapi jodoh itu rahsia Allah. Kau tak akan tahu siapa jodoh kau dan bagaimana jodoh itu diikat. Tapi Tuhan sedang tunjuk pada kau. Wani, jodoh kau adalah Rasyaf!” Anis memberi hujahnya ala-ala Dr. Fadzilah Kamsah gitu.
Wani mengeluh lembut. Lambat-lambat tangan mencapai sebiji bantal sebelum dibaling agak kuat ke arah Anis. Anis terjerit apabila mukanya terbenam ke dada bantal yang empuk.
“Amboi-amboi! Wani, jodoh kau adalah Rasyaf!” Ajuk Wani siap bercekak pinggang lagi.
“Senang je kau jump to the conclusion. Tak ada bukti sah yang dia tu jodoh tercipta untuk aku, tahu!” Sanggah Wani.
“Bukti apa lagi kau nak? Mama papa dia dah suka kau jadi menantu mereka. Ayah kau pula dah berkenan benar dengan Rasyaf tu. Sure-sure kau memang kena kahwin dengan dia. Tak ada jalan keluar dah!” Balas Anis.
“Jodoh orang perempuan ni tak macam jodoh lelaki. Kita ni jari manis bukan cincin yang mencari jari. Apabila cincin dah jumpa tuan, cincin akan disarung ke jari. Ayah dan umi kau pasti yakin yang cincin Rasyaf adalah yang terbaik dan sepadan. Kau faham?”
“Aku tak nak faham!” Wani menjuih bibir.
“Tunggu cincin betul-betul lekat di jari, baru kau faham!” Anis kemudian lempar kembali bantal tadi ke arah Wani.
Wani menyambut lemparan lembut itu dan memandang pemergian Anis dengan keluhan kecil. Hatinya mengakui kebenaran kata-kata Anis walaupun hakikatnya dia masih enggan mengakui kebenaran kata-kata itu.
“Kita tak dipertemukan secara kebetulan kerana pertemuan kita satu ketentuan!” Kata-kata Rasyaf itu bernyanyi-nyanyi dalam kepala.
“Itu la jodoh, Wani.” Bicara Anis tadi kembali berbisik.