ISTERI AKU KALIS CINTA (IAKC)

ISTERI AKU KALIS CINTA (IAKC)
“Saya harap, saya benar-benar kalis cinta. Saya tak mahu mencintai awak. Saya terlalu ingin membenci awak. Andai masa dapat diundur, saya nak perkahwinan ini tak pernah terjadi supaya saya tak akan pernah memberi hati pada awak.”

Terima Kasih kerana menjadi Follower ^_^"


PERHATIAN!
SELAMAT MEMBACA ^_^! TERIMA KASIH KERANA MELAWAT p/s:kejujuran pembaca untuk tidak menciplak dan copy karya saya adalah amat2 dihargai... kejujuran pembaca untuk tidak menciplak dan copy karya saya adalah amat2 dihargai...



Friday, June 29, 2012

ISTERI AKU KALIS CINTA 3


Oleh: MAWAR KAMILA
BAB 3
Meluat Diya dengan perangai hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong si Razif tu. Orang sudah tak sudi masih nak menyua-nyua diri. Hendak saja diambil bontot kuali dan disuruh lelaki itu menyuluh diri. Biar lelaki itu sedar bahawa pada pandangan Diya, muka Razif yang handsome tu setanding dengan bontot kuali saja. Hati Diya menggumam geram. Tempoh seminggu bekerja sebagai setiausaha Razif sudah cukup buat Diya memanggang hati saban hari.
Bukan hari ini saja gadis itu dilanda sakit jiwa dan raga dek teletah Razif yang merimaskan. Apa lelaki itu fikir dirinya model patung yang boleh ditatap sesuka hati? Mahu saja Diya cucuk mata Razif yang tak beralih dari merenungnya sepanjang tempoh mesyuarat berjalan.
Tindakan tak beradab Razif itu membuatkan Diya jadi malu terhadap staf-staf yang lain. Sepertinya satu pejabat sudah menyedari sikap Razif yang mengejar perhatian Diya. Malah sepanjang sesi mesyuarat berlangsung, Diya perasan akan senyuman sinis beberapa orang staf yang mudah sekali memandang serong padanya. Dirinya jadi bahan cerita yang dijaja dari mulut ke mulut.
Diya cuba tabahkan diri. Sememangnya bidang kesetiausahaan yang diceburi cukup glamour dan sering dicap sebagai skandal bos tak pun, wanita simpanan bos. Hakikatnya semua itu hanyalah tanggapan masyarakat luar yang tidak mengetahui hakikat kerjaya professional sebagai setiausaha. Berdepan situasi sekarang, Diya lebih rela digelar orang gaji bos atau tukang bancuh kopi daripada dipandang serong sehina itu.
Sabar la Diya. Sedaya upaya hati dipujuk agar tiada air mata yang tumpah. Tak guna menangis kerana itu hanya memperlihatkan sisi dirinya yang lemah di mata Razif dan staf-staf di pejabat. Tiada siapa yang akan peduli pada air mata yang dibazirkan itu. Diya pasrah. Berdepan dengan Razif untuk tempoh masa setengah tahun, Diya berharap agar sejarah hitam hidupnya tidak berulang lagi.


Maira menghampiri Diya dan Nur yang duduk berbual sambil menonton televisyen di ruang tamu. Wajah Maira berseri-seri ketika menghulurkan kad berwarna oren lembut yang cantik cetakkannya. Diya menyambut huluran daripada temannya itu walau teragak-agak pada mulanya.
Sungguh tidak disangka Maira dalam diam sudah berpunya. Tidak pernah Diya lihat Maira bersama-sama sebarang lelaki yang boleh dianggap sebagai teman istimewa. Malah Maira tidak seperti orang yang sedang dilamun cinta selama mereka duduk sebumbung.
“Biar betul kau nak kahwin. Bila pula kau bercinta?” soal Diya setelah agak lama kad cantik itu dibelek-beleknya. Bau wangi pula tu.
Maira ketawa kecil. Nur yang duduk bertentangan dengan Diya masih lagi membelek kad yang terlebih dahulu dihulurkan padanya. Tetapi Nur tetap memasang telinga akan perbualan kedua-dua temannya itu. Dia juga terkejut seperti Diya. Tidak pernah dia tahu Maira sudah ada teman lelaki.
“Nak kahwin tak semestinya couple dulu. Bercinta lepas kahwin pun, nikahnya sah juga,” jawapan Maira membuatkan Diya dan Nur angkat kening. Tercengang seketika. Maira ketawa lucu melihat reaksi seperti itu. Terkejut sangat ke ni?
“Oooo… Pilihan ayah dan mak kau ke?” soal Nur setelah terkejutnya hilang. Maira angguk dan Nur juga Diya turut angguk-angguk kepala melihat pengakuan Maira itu.
“Kau ok ke dengan pilihan ayah dan mak kau tu? Kau kenal bakal suami kau tu?” setelah terdiam agak lama, Diya akhirnya menyuarakan apa yang tersirat dalam hatinya.
Maira senyum menampakkan gigi putihnya. Sudah dapat membaca apa yang bermain-main dalam fikiran Diya sejak tadi.
“Diya, aku yakin dengan pilihan mak dan ayah aku. Setiap ibu bapa dalam dunia ini mahukan anak-anak yang mereka besarkan sejak kecil hingga besar hidup bahagia. Takkan la mak dan ayah aku nak pilih lelaki yang tak berjenis untuk jadi menantu dan suami pada anak mereka. Aku terima pilihan ayah dan mak aku sebagai jodoh yang terbaik untuk aku. Lagipun yang penting restu orang tua. Lelaki tu pun dari keluarga yang baik serta mempunyai didikan agama yang baik. Insyallah dia dapat bimbing aku,” jawab Maira panjang lebar.
“Bagus la kalau macam tu. Lepas ni kau pindah rumah la ye. Jauh ke kau pindah? Kerja kau macam mana?” Nur pula bertanya.
“Aku pindah duduk dengan suami aku la lepas kami nikah. Aku still kerja lagi. Dia bagi aku kerja asalkan aku dapat bahagikan tugas aku sebagai isteri dan kerja dengan baik.” 
Nur angguk faham. Kemudian matanya berkalih pula pada Diya yang seakan berkhayal. Kenapa pula dengan minah seorang ni?
“Kau orang duduk berdua la nanti. Entah siapa pula yang kahwin dulu. Siapa yang kena tinggal siapa pula lepas ni…” ujar Maira seakan berseloroh.
Diya senyum tawar. Wajah Maira berseri-seri itu dipandang sayu. Bertuah la Maira andai dapat menemui cinta sejati. Dalam hati, Diya mendoakan kebahagiaan Maira.
“Kau tak bencikan lelakikan, Diya?” berhati-hati Maira menyoal. Takut juga sekiranya soalan itu mengguris hati Diya.
Diya senyum sinis. Nur dan Maira terus menanti jawapan.
 “Aku tak bencikan lelaki la… Jangan la kau orang risau sangat pasal tu.” Diya buat-buat ketawa dan Maira serta Nur saling berpandangan. Boleh percaya ke?
“Selepas apa yang berlaku, aku akui sukar untuk menerima lelaki dalam hidup aku. Bukan saja soal kepercayaan terhadap lelaki. Aku tak macam kalian. Aku lebih senang kalau jadi kalis cinta saja. Aku ni dah macam trauma untuk mengenali apa itu cinta,” luah Diya mendatar nadanya.
“Tapi masih ada lelaki yang baik di luar sana yang boleh terima kau, Diya. Percaya la. Tak semua macam lelaki tak guna tu,” Maira cuba memujuk Diya. Simpati pula rasanya.
“Entah la Maira. Mungkin sudah takdir aku untuk hidup macam ni. Aku reda. Hidup tak semestinya membesar jadi dewasa untuk kahwin dan ada anak cucu. Masih ada perkara lain…”
“Diya…” Mahu menitis air mata Maira mendengar bicara Diya seakan pasrah itu. Nur bangun dan duduk di sisi Diya lalu jemari temannya itu digenggam erat.
“Tak apa la Diya. Jodoh tu urusan Allah. Aku doakan suatu hari nanti, akan datang seorang  Adam yang dapat memanah ke dalam hati kau yang kalis cinta ni. Semoga ia adalah panahan cinta sejati,” ucap Nur dengan tenang. Itu adalah doanya pada Diya.
Maira senyum nipis sambil melentok kepala di bahu Diya. Jemarinya turut berada dalam genggaman Nur dan Diya. Saat ini, tiga sahabat itu saling mengeratkan genggaman tangan mereka. Doa sahabat buat sahabatnya adalah doa yang makbul. Maira dan Nur berdoa agar Diya akan mendapat sinar bahagia dalam hidupnya. Mereka turut berdoa agar persahabatan ini menjadikan hidup mereka dilimpahkan berkat dan rahmat.
Masa terus berjalan dan tanpa sedar, tempoh tiga bulan berlalu. Maira sudah selamat diijab kabulkan. Kini hanya tinggal Diya bersama Nur menghuni rumah sewa mereka.


Waktu pejabat sudah tamat dan kebanyakan pekerja sudah pulang. Diya mengemaskan meja ala kadar. Razif yang hendak pulang berhenti di depan meja Diya. Memerhati teletah setiausaha sementaranya itu dengan satu pandangan yang sukar ditafsir. Sudah hampir tiga bulan dia menggantikan tempat Encik Khalid sebagai pengurus di situ.
 “Diya, saya hantar awak pulang nak?” soal Razif apabila Diya menyedari kehadiran lelaki itu.
“Er… Encik Razif lupa ke saya ni bawa kereta. Saya boleh balik sendiri. Terima kasih.” Diya memaniskan wajah sedangkan hati tidak senang dengan kehadiran Razif di situ. Apa lagi buaya ni nak dari aku?
“Oh! Terlupa pula saya. Bukan apa, berat hati pula untuk biarkan gadis secantik awak ni pulang sendirian. Bahaya tau,” Razif bersikap prihatin. Niat sebenarnya tersembunyi di sebalik sifat baik itu. Perempuan, jual mahal la sikit. Aku tambah harga sikit lagi, dekat kaki ni juga melutut nanti.
“Tak mengapa Encik Razif. Saya ni tak selemah yang Encik Razif sangkakan,” jawab Diya berbasa-basi. Kalau aku boleh buat magik hilangkan orang, mamat ni la orang pertama aku lenyapkan dari muka bumi Allah ni.
Mereka berdua melangkah seiring menuju ke arah lif. Masing-masing membisu sehingga memasuki lif. Hanya mereka berdua saja di dalam lif. Walau untuk beberapa minit, hati Diya sudah keresahan. Tidak senang apabila hanya berdua dengan Razif yang dianggap buaya darat. Diya juga tidak senang dengan renungan mata Razif yang liar memandangnya.
“Diya, malam ni awak free?” soal Razif memulakan strategi memancing Diya.
Diya tidak menjawab. Razif dipandang dengan wajah kosong.
“Saya nak ajak awak keluar. Kita pergi tengok wayang atau jalan-jalan cari makan. Boring la nak makan sorang-sorang. Orang bujang la katakan,” Razif seperti minta disimpati. Seakan merayu Diya menemaninya.
Diya tenang dengan senyuman nipis di bibir. Sebaik mungkin pelawaan Razif itu ditolaknya. Macam aku tak tahu taktik murah mamat ni. Dah nak mati kebulur pun aku tak akan pergi makan dengan kau la! Silap langkah, aku yang kena makan dengan buaya darat ni.
“Maafkan saya Encik Razif. Saya tak suka keluar malam. Lagipun malam ni ada drama best. Saya lebih suka rehat-rehat dekat rumah sambil menonton tv saja, Encik Razif.” Diya kemudian ketawa kecil. Ketawa yang dibuat-buat.
Razif tersenyum sumbing. Faham dengan penolakan Diya itu. Wajah lelaki itu masih kelihatan tenang walau hakikatnya hati Razif diamuk perasaan geram. Geram apabila Diya jual mahal! Tak pe, perempuan cantik macam kau memang mahal sikit. Sabar sikit Razif. Jangan gopoh. Lagi jual mahal, lagi tinggi saham minah ni. Lagi sedap aku ratah! Hati Razif meledakkan ketawa kejahatan.
“Ok la kalau macam tu. Lain kali saja ye.” Razif mengalah juga. Untuk kali ini Razif membiarkan Diya melepaskan diri. Esok masih ada untuk dia memujuk rayu. Perempuan memang selalu jual mahal. Tetapi semahal mana Adelia Dayana mampu tawar-menawar dengannya? Hati Razif mengejek.
Sebaik saja pintu lif terbuka, Diya segera meminta diri untuk berlalu meninggalkan Razif berjalan di belakangnya. Diya tidak mahu beriringan dengan lelaki itu. Diya mahu segera melenyapkan diri daripada pandangan Razif yang merimaskan. Masuk saja dalam Perodua Myvi miliknya, Diya menarik nafas kelegaan buat seketika.
Hari ini Diya berjaya lari daripada Razif. Esok lusa Razif pasti akan terus berusaha mendekati dirinya. Diya tahu Razif tidak akan mudah mengalah seperti mana syaitan yang tidak pernah berundur dari cuba menyesatkan manusia. Pada Diya, Razif memiliki segala-galanya. Rupa, pangkat dan kemewahan yang telah membutakan mata hati lelaki itu sendiri. 
Razif buaya darat yang berbahaya! Buaya yang bersembunyi di air yang tenang. Permukaan air tidak berkocak tetapi apabila disuakan ayam, pantas sekali sang buaya menyambar penuh lahap. Diya tidak mahu menjadi ayam yang disambar buaya seperti Razif. Tidak sesekali harga dirinya akan digadai pada lelaki seperti Razif. Tembok hati Diya masih kukuh untuk ditembusi cinta palsu Razif yang rapuh. Diya tidak mahu mencalit sejarah hitam yang kedua dalam perjalanan hidupnya.
“Ya Allah, aku berlindung dengan kekuasaan Mu daripada tipu daya syaitan dan hasutan hawa nafsu yang jahat. Berikan aku kekuatan iman,” doa Diya sambil memejamkan mata. Nafas panjang ditarik dan dilepaskan perlahan-lahan.



Diya melangkah masuk ke dalam bilik pejabat Razif sebaik saja mendapat arahan daripada majikan sementaranya itu. Kening Diya terangkat apabila Razif tidak kelihatan pada kerusi hitam di meja kerjanya. Mana mamat tu pergi? Tak nampak dia keluar pun tadi.
“Diya…” suara Razif begitu menggoda dibisikkan di tepi telinga Diya dari arah belakang. Malah telapak tangan Razif menyentuh kedua-dua bahu Diya. Spontan Diya terloncat setapak ke hadapan. Terkejut benar apabila Razif muncul dari arah belakangnya.
“Encik… Encik Razif…” ada getar dalam nada suara Diya. Masih terkejut dengan tindakan lelaki itu. Jantung pula sudah berdegup kencang. Tak guna betul lelaki ni! Karang ada juga yang makan kasut tumit tinggi aku ni.
Razif mempamerkan senyuman penuh menggoda. Dengan wajah tampan dan penampilan yang bergaya, pasti ramai wanita bisa tergoda apabila dihadiahkan senyuman seperti itu. Pegang sikit dah tersentap ke? Hati Razif bergema dengan ketawa besar. Tak lama la aku kena tunggu kalau macam ni.
“Saya bergurau saja. Kadang-kadang saya ni nakal juga. Jangan marah ye,” Razif berseloroh sambil mengambil tempat di sebuah sofa di ruang rehat. Senyuman manis mekar di bibir.
Diya memerhati dengan senyuman tawar. Ikut hati, mahu saja lelaki itu diberi penampar percuma atas perbuatan tidak sopannya sebentar tadi. Diya menghampiri ruang rehat dan duduk di sofa bertentangan dengan lelaki itu. Hati dibisikkan kesabaran untuk berdepan dengan kerenah Razif.
“Awak buat saya geram Diya,” ujar Razif bersahaja. Sekali lagi Diya terkejut dengan kata-kata Razif yang lain benar bunyinya. Liar sekali renungan Razif menjamah raut wajah Diya meresahkan gadis itu. Kenapa kau cantik sangat Diya? Nak luruh iman aku kalau tatap lama-lama. Ego melangit aku ni pun macam nak melutut di depan kau saat ni.
“Macam merpati. Jinak makan di tapak tangan tetapi pantas terbang bila hendak ditangkap,” sambung Razif lagi. Matanya masih menikam wajah Diya dengan pandangan yang tidak menyenangkan. Wajah mulus Diya menggoda imannya yang tipis dengan amalan kebaikan. 
“Apa maksud Encik Razif?” soal Diya berpura-pura tidak faham. Sungguh aku tak selesa sekarang ni. Ya Allah, percepatkan la masa agar aku dapat keluar dari sini dengan segera.
“Awak tahu saya sukakan awak. Tapi awak jual mahal dengan saya,” terus terang  Razif. Sungguh Razif geram. Geram tatkala Diya laksana bayang-bayang yang hanya bisa dilihat tanpa upaya untuk disentuhnya. Laju saja gadis itu mengelak dan menjauh sedangkan nafsunya semakin memberontak.
Diya pura-pura terkejut pula kali ini. Sedang hati terasa jelik dengan pengakuan lelaki buaya darat di depannya ini.
“Saya ikhlas Diya,” suara Razif mendatar dengan sinaran mata yang melindungi pendustaan kata-katanya.
“Encik Razif, sekarang waktu kerja. Tak elok kalau kita bercakap tentang hal peribadi,” Diya tidak mahu terpedaya oleh topeng lelaki di depannya. Dia harus berlalu sebelum hatinya dipancing oleh sandiwara Razif.
“Saya mengaku saya liar sebelum ini. Tapi awak telah mengubah diri saya, Diya. Sifat-sifat kewanitaan dalam diri awak telah sedarkan saya. Saya hendak bertaubat. Saya perlukan awak dalam hidup saya,” kali ini perwatakan Razif berubah.
Wajah kejahatan yang dilihat Diya sebelum ini telah hilang. Lakonan Razif cukup matang seolah-olah lelaki itu benar-benar sudah tersungkur di depan pintu keinsafan. Reaksi dan bicaranya umpama dia benar-benar telah mengetuk pintu taubat dalam dirinya.
“Apa kena-mengena dengan saya Encik Razif?” Boleh percaya ke buaya darat ni dah jinak? Lelaki! Kalau dah taubat, nak ape pula dari aku? Nak aku bina masjid dengan dia ke? Sindir Diya dalam hati. Sepatah ayat pun Diya tidak percaya.
“Saya perlukan awak untuk bimbing saya. Saya yakin awak dapat bimbing saya. Bukan ke kalau lelaki tak begitu sempurna, wanita yang baik dapat menyempurnakan kekurangan yang ada. Jadi, saya yakin awak dapat sempurnakan hidup saya,” kali ini Razif bermain madah pula.
Diya terdiam. Tidak tahu bagaimana untuk membalas bicara Razif yang pandai bermain kata. Saat ini Diya terbayangkan Razif seperti Zakuan. Lelaki yang tak faham bahasa!
“Errr… kalau tak ada apa-apa hal saya keluar dulu. Saya ada kerja lagi,” dalih Diya lantas meluru ke arah pintu. Razif ditinggalkan gigit jari, makan hati!
************************

6 comments:

  1. jahatnya Zakuan Helmi,,,
    kesian kat Diya,,
    huhuhuhu,,,

    ReplyDelete
  2. gila la zakuan 2 org da xnk x pyah la nk rogol sme skrang da smpai mngandung diya..sedihnya crita nie tkut plak nti kluarga diya x dpat nk trima apa yg jdi pd diya,jgan diya kna buang kluarga dah la

    ReplyDelete
  3. Wahhhh suspennya....nak lagi plisssssssssss

    ReplyDelete
  4. kesian, simpati kat dya,baca sampai menaggis tu yg x blh bla ni hehehe...hmmm nk buat cam ner dah airmate nak kuar hehehe.. apa nasib dia slpas ini..blh ker family mnrima dia dlm keadaan skrng???, mujur ada kwn2 mnyokong dan x abis mmberikan nasihat pd dya,apa yg akan terjdi jika dya bertemu ngn zakuan semula?? adakah dya akan terus mengadung atau ggurkn kndunganya??..harap zakuan akan brtaggungjawab pada dya .... ni yg buat suspen ni.. hehhehe
    writer best la cite ni... nnti tolong smbung dngan cpat yea... x sabar nk tahu tentang pnenerimaan fmly terhadap dya...cpt post e3 yeaaa.... terbaik la novel ni... best snggt4...

    ReplyDelete
  5. saye sngat sedih pabila membaca n3 ni ....:'(
    syazw fitri

    ReplyDelete
    Replies
    1. ^_^" slmt mengikuti IAKC.
      :) lepas ni part happy2 dh... hahaaa...
      moga terhibur n slmt hr ry.

      Delete

terima kasih kerana membaca karya Mawar Kamila ^_^!
komen anda amat dihargai.