ISTERI AKU KALIS CINTA (IAKC)

ISTERI AKU KALIS CINTA (IAKC)
“Saya harap, saya benar-benar kalis cinta. Saya tak mahu mencintai awak. Saya terlalu ingin membenci awak. Andai masa dapat diundur, saya nak perkahwinan ini tak pernah terjadi supaya saya tak akan pernah memberi hati pada awak.”

Terima Kasih kerana menjadi Follower ^_^"


PERHATIAN!
SELAMAT MEMBACA ^_^! TERIMA KASIH KERANA MELAWAT p/s:kejujuran pembaca untuk tidak menciplak dan copy karya saya adalah amat2 dihargai... kejujuran pembaca untuk tidak menciplak dan copy karya saya adalah amat2 dihargai...



Tuesday, July 17, 2012

ISTERI AKU KALIS CINTA 7


Oleh: MAWAR KAMILA

BAB 7
Ya Allah… apakah hikmah di sebalik semua ini? Kebenaran apakah yang terselindung di sebalik apa yang terjadi? Zahil menghela nafas yang terasa berat. Matanya tidak lari dari menatap kepingan gambar yang dicuri dari simpanan adik tirinya. Di belakang kepingan gambar itu tertulis perkataan dengan tiga huruf, ‘LIA’.
Keadaan dalam kereta Sonata Hyundai yang berhawa dingin itu tidak mampu memberi suasana yang selesa. Peluh merintik di dahi saat hati dilanda perang perasaan. Zahil akhirnya memasukkan kepingan gambar itu ke dalam dashboard, kemudian melangkah keluar dari kereta setelah hampir setengah jam kereta itu diparkir berhampiran butik Kamelia.
Menapak menghampiri Butik Delias Collections, hati Zahil berbelah bahagi. Patutkah dia mendapatkan kebenaran dengan cara ini? Atau seharusnya dia mendapatkan kebenaran itu dari mulut Zakuan sendiri?
Semakin serabut Zahil memikirkan hal itu. Lelaki itu mundar-mandir di hadapan butik. Siapakah Lia dalam hidup Zakuan? Benarkah Lia di dalam gambar itu mempunyai hubungan istimewa dengan adik tirinya?
Andai punya pilihan, Zahil sangat berharap agar apa yang dirasakan adalah tidak benar. Tak mungkin Lia dan Diya adalah orang yang sama. Lia di dalam gambar itu, tak mungkin adalah Diya yang dikenalinya. Tak mungkin! Logik akal Zahil menyangkal kemungkinan itu walau hati kuat berkonklusi begitu.
Zahil, andainya mereka mempunyai hubungan yang istimewa, apa kau nak buat? Kau nak rampas Diya daripada Zakuan? Atau kau akan jadi abang tiri terbaik abad ini dengan melakukan pengorbanan demi adik kau? Sanggup kau lihat wanita yang kau cintai dimiliki adik sendiri? Arrrggghhh! Nak pecah kepala kalau fikir. Macam nak terbakar hati kalau bayangkan.
Mati akal Zahil memikirkan seribu satu kemungkinan dan andaian. Kalau betul segala yang diandaikan… Tidak! Zahil… baik kau jangan buat andaian lagi. Jangan ada kalau juga! Mungkin… semua tu tak mungkin!


“Diya, Kamelia tanya sikit boleh?”
“Tanya je la, nak minta-minta izin macam tak biasa pula.” Diya ketawa kecil. Tapi dalam hati nervous juga bila orang dah tanya macam tu sebelum ajukan soalan. Ye la, bunyinya macam hal-hal penting setaraf urusan seri paduka baginda je.
“Diya, kau ada masalah berkaitan lelaki ke?” agak berhati-hati Kamelia memulakan mukadimah soalannya.
Awalnya dahi Diya sedikit berkerut mendengar soalan yang diutarakan Kamelia itu. Tetapi akhirnya ketawa gadis itu terburai. Lucu pula mencuit hati.
“Kenapa tanya macam tu?”
Kamelia seakan serba salah pula untuk terus bertanya melihatkan reaksi Diya itu. Aku salah cakap ke?
“Tak ada la. Errr… Zahil ada cakap pada Kamelia yang Diya ni macam anti cinta je. Macam dingin dengan lelaki.”
Diya mengukir senyum sinis. Mulut mamat penyibuk tu rupanya rajin menjaja cerita pasal aku. Huh! Kuat bergosip juga mamat tu. Getus hati Diya.
“Hem… kalau Zahil dah cakap macam tu, Diya nak cakap apa lagi?”
“Serius Diya benci lelaki?” Parah la adik aku tu kalau minah ni betul-betul anti lelaki.
Diya ketawa lagi. “Kalau lelaki penyibuk macam Zahil tu, memang dibenci! Menyakitkan hati,” seloroh Diya. Kamelia turut ketawa kecil.
“Diya sakit hati, tapi Zahil tu dah jatuh hati.” ujar Kamelia.
Diya mengukir senyum tawar. Tidak selesa apabila Kamelia menimbulkan soal perasaan Zahil padanya. Diya tak senang hati apabila mengingatkan kata-kata Zahil padanya tempoh hari.
Cinta saya… ibarat anak panah yang akan menembusi tembok kebal di hati awak. Sekali ia berjaya tembus ke hati, ia akan terus tertancap di situ. Cinta itu akan terus di situ dan panah cinta itu tak akan berkarat atau rapuh oleh waktu.” Diya ketap bibir. Apabila teringatkan kembali semua itu, Diya bertambah tidak menyukai lelaki bernama Zahil Hariz. Kenapa?
“Apa yang Diya tak suka sangat pada Zahil tu?  Kamelia ni… kalau Zahil tu bukan adik tiri Kamelia, dah lama jatuh hati pada dia. Dah la handsome… baik. Hemm… cuma penyibuk sikit!” Kamelia ketawa dan Diya senyum nipis.
Kamelia lebarkan pandangan ke arah muka pintu butik. Bibir wanita itu mengukir senyum simpul.
“Nampaknya tuan badan yang jadi bualan dah nampakkan batang hidung,” ujar Kamelia tanpa mengalihkan pandangan matanya dari muka pintu Butik Delias Collection. Diya spontan berpaling melihat arah yang sama.
Huh! Mamat ni datang lagi. Tapi apa yang dibuatnya terpacak depan pintu butik tu? Apa pasal tak masuk dalam?
Kamelia bangun dari duduk dan bergerak mendapatkan Zahil. Diya kembali menyibukkan diri dengan tugasnya. Tidak mahu mengambil peduli perihal Zahil.
“Oit! Kau buat apa bersa’ie depan butik aku ni? Ke hulu ke hilir, kau ni apa pasal? Kau baca mantera santau memantau ke apa!” sergah Kamelia sebaik saja membuka pintu butik.
“Oh! Mak oi!” latah Zahil dengan tubuh sasa itu hampir tertumbang ke belakang. Ish! Sejak bila pula mak nenek ni terpacak dekat sini?
Kamelia ketawa mengekek. Orang kalau dah melatah, yang muka kacak macam Lee Jun Ki pun nampak hodoh.
“Kau ni Kamelia, buat aku terkejut je. Yang kau sergah aku ni kenapa?” Merah padam wajah cerah Zahil. Marah yang bercampur dengan rasa malu.
“Eh! Kita pula nak dimarahnya. Kau buat apa bersa’ie depan butik aku ni?”
Zahil garu kepala yang tidak gatal. “Aku nak masuk la ni.”
“Masuk la. Nak aku menjemput rupanya.” Langkah Kamelia diikuti Zahil.
Kamelia bergerak menghampiri Diya yang duduk di kaunter. Zahil masih berselindung di belakang wanita itu. Diya pula buat tidak endah akan kehadiran lelaki itu.
“Kau orang duduk la jaga butik aku ni baik-baik ye. Aku nak pergi settle urusan bank kejap,” ujar Kamelia seraya mencapai tas tangannya dan mula mengorak langkah meninggalkan Diya dan Zahil berdua menjaga butiknya.
Diya ternyata tidak selesa ditinggalkan berdua saja dengan Zahil. Mahu tidak, lelaki itu sejak tadi seronok saja memerhatikan teletah Diya. Gadis itu terasa kekok walaupun ini bukan kali pertama dirinya diperhatikan sebegitu. Ish, mamat ni! Tadi dah datang, ni datang lagi buat apa?
Mungkin pada Diya, Zahil seronok memerhatikan teletahnya. Namun hakikat sebenar adalah sebaliknya. Lelaki itu ternyata sedang berperang dengan perasaan sendiri. Ish! Aku nak tanya macam mana ni? Nak staright to the point ke nak belok-belok dulu? Argh! Zahil, sejak bila kau pandai cakap berkias-kias?
Zahil garu-garu kepala yang tidak gatal. Lelaki itu dilihat Diya serba tak kena. Apa yang tak kena, tidak gadis itu tahu. Tak mahu ambil tahu!
Seketika kemudian Zahil terpandang sesuatu yang diperuk dalam bakul sampah di sisi kaunter.
“Eh! Kenapa buang majalah tu?” soal Zahil sambil membongkok untuk mendapatkan majalah di dalam tong sampah itu.
Diya tersentap. Sebelum sempat Zahil mendapatkan majalah itu, Diya terlebih dahulu mendapatkan bakul sampah tersebut. Zahil kehairanan.
Berkerut-kerut dahi Zahil melihat tindakan Diya itu. “Buat apa ambil bakul sampah tu?”
Diya tergamam seketika. Nak bagi alasan apa? “Errr… ni… ni bakul sampah saya!”
Tercengang Zahil mendengarnya. “Bakul sampah awak?”
Diya angguk pantas. Lagaknya umpama begitu menyayangi bakul sampah itu. Macam tak mahu betul bakul sampah itu diambil Zahil.
“Ooo… jadi, saya nak minta izin awak. Saya nak tengok majalah dalam bakul sampah awak tu,” mohon Zahil bernada sopan. Gaya memerli pun ada juga.
“Tak boleh!” keras Diya.
“Kenapa pula?” pertikai Zahil. Tak puas hati betul!
“Sebab… sebab…” Meliar anak mata Diya saat akal tercari-cari alasan yang munasabah.
Mata Zahil yang sepet semakin mengecil menikam tajam wajah Diya yang gelisah.
“Sebab?”
“Sebab ni bakul sampah saya!” laju Diya menjawab.
Zahil ketawa besar. Besar punya ketawa! “Bakul sampah tu memang awak punya, tapi yang saya nak bukan bakul sampah tu. Saya nak tengok sampah yang awak buang dalam bakul tu. Majalah tu! Majalah tu awak dah tak nak kan, sebab tu awak buang. Tak gitu, Cik Adelia Dayana?”
Wajah Diya kelat. Namun begitu, mengalah pantang sekali. Tangannya masih erat memegang bakul sampah itu menjauh dari Zahil.
Zahil pula tidak berpuas hati. Apa istimewa sangat dengan majalah dalam bakul sampah tu? Kalau sayang sangat, kenapa letak dalam bakul sampah? Ke…
“Saya nak tengok majalah tu!” Zahil bertindak mendekati Diya, cuba mendapatkan bakul sampah di tangan gadis itu.
Diya berkeras tidak mahu melepaskan bakul sampah itu pada Zahil. Kini berlaku adegan berebut bakul sampah! Diya berusaha menyorokkan bakul itu di belakang badannya dan tangan Zahil terkapai-kapai cuba mendapatkan bakul itu. Masing-masing tidak mahu mengalah.
Apabila tangan kanan Zahil berjaya mencapai mulut bakul sampah, lelaki itu terus berusaha menarik bakul itu dari genggaman Diya. Diya sedaya upaya menarik bakul itu dari dimiliki Zahil.
“Bagi balik bakul ni!” jerit Diya sambil kedua-dua tangannya mempertahankan bakul itu.
“Awak nak bakul ni kan? Nah! Ambil la. Saya ambil majalah ni!” sepantas kilat tangan kiri Zahil mencapai majalah dalam bakul sampah itu manakala tangan kanannya melepaskan genggaman pada bakul sampah.
Diya hampir terlentang ke belakang apabila Zahil melepaskan pautan pada bakul sampah. Semakin bulat mata Diya melihat majalah itu dirampas Zahil. Pantas sekali bakul sampah di tangan dilepaskan dan kini Diya pula menerkam Zahil untuk mendapatkan majalah dalam tangan lelaki itu.
Zahil ternyata menggunakan ketinggian tubuhnya apabila majalah itu diangkat tinggi menyebabkan Diya terlompat-lompat untuk mendapatkan majalah itu. Kedua-dua tangan Diya tergapai-gapai berusaha mendapatkan majalah itu.
“Bagi balik la!” jerit Diya sambil terjengket-jengket.
“Awakkan dah buang. Bagi la saya tengok.”
“Tak boleh!” jerit Diya lagi. “Bagi balik!” Diya terus berusaha dan Zahil terus melarikan majalah itu dari Diya.
Diya naik geram. Termengah-mengah gadis itu menarik nafas. Cara ni tak boleh pakai. Kena guna kebijaksanaan kalau gini. Idea datang secara spontan di benak Diya.
“Aduh!” Diya duduk di lantai sambil membelek kaki kanannya. Berpura-pura mengalami kecederaan.
Zahil panik lantas mendapatkan gadis itu. “Kenapa ni?” soal Zahil bernada prihatin.
Bibir Diya mengukir senyum kemenangan. Terpedaya!
“Tak ada apa-apa!” Tup! Pantas sekali Diya merampas majalah di tangan Zahil dan melarikan diri untuk menjauhi lelaki itu.
Zahil ternyata tidak mahu tewas lantas segera mengejar. Diya akhirnya terperangkap di satu sudut. Sudah tidak boleh lari lagi. Tetapi Diya tidak mahu mengalah juga. Majalah disorokkan tangan ke belakang badan. Perlahan-lahan Zahil merapati Diya. Diya kian berundur ke belakang hingga gadis itu akhirnya berlanggar dengan dinding di belakangnya.
Bibir Zahil menguntum senyum sinis. Dia bakal menang dalam perang mendapatkan majalah itu. Dalam situasi ini, Diya akan tewas!
Diya telan air liur berkali-kali. Zahil kian merapati hingga akhirnya lelaki itu terpacak begitu hampir dengannya. Diya mahu lari ke kiri, pantas tangan sasa Zahil diletakkan ke dinding menjadi penghalang. Mahu ke kanan, laju tangan kiri Zahil menghalang. Diya terkurung di tengah-tengah.
Diya ketap bibir. Gadis itu tidak berani angkat muka memandang Zahil yang tajam menjamah seraut wajahnya. Diya telan air liur. Berdebar-debar berdepan dengan Zahil dalam situasi begini. Anak mata Diya tidak tahu hendak mengarah ke arah mana lagi. Untuk memandang lelaki itu, pipi Diya sudah terasa bahang dek malu. Pandangan Diya meliar tidak selesa untuk terus berdepan situasi begitu.
Zahil juga tergamam saat ini. Dia sendiri tidak menduga perbuatan spontannya memerangkap gadis itu dalam situasi begini. Berdua dengan Diya dalam keadaan begini sudah cukup menggetarkan perasaannya. Matanya tidak lari menjamah seraut wajah milik Diya. Zahil seakan terpesona menatap wajah indah itu yang sangat hampir kini. Sehingga deruan nafas gadis itu dapat dirasainya malah haruman perfume Diya mampu dihidu dalam jarak serapat ini.
You all buat apa tu?” soalan terjahan daripada Kamelia yang muncul tanpa disedari mengejutkan Diya dan Zahil. Spontan Zahil menarik kedua-dua tangan sasanya dan memberi ruang antara dirinya dengan Diya.
Kamelia masih tidak lepas pandang wajah Zahil dan Diya silih berganti. Apa la yang dibuat Zahil pada si Diya? Ish! Salah aku juga tinggalkan mereka berdua saja. Mereka berdua ni muda lagi. Godaan syaitan pun kuat.
Diya jadi serba tak kena. “Errr… tak… bakul sampah… tak… majalah. Errr… ni, majalah ni.” Diya gelabah sendiri. Majalah di tangan ditayangkan pada Kamelia.
Kamelia memerhati teletah Diya dengan riak terpinga-pinga. Apa yang hendak dicakapkan Diya tidak dapat difahaminya. Diperhatikan saja majalah di tangan Diya itu. Apa pasal dengan majalah tu pula? Siap dengan tunding-tunding bakul sampah segala.
Diya pandang Zahil mengharapkan lelaki itu berkata sesuatu. Tetapi Zahil buat muka tak bersalah saja. Diya pula jadi sakit hati. Akhirnya Diya berlalu membawa diri ke belakang butik. Segan apabila diri tertangkap berkeadaan yang boleh menimbulkan syak wasangka begitu. Dengan Zahil Hariz pula tu! Apa yang difikirkan Kamelia terhadap dirinya? Semua ni salah mamat penyibuk tu!
“Errr… aku tertinggal kunci kereta,” ujar Kamelia tanpa sempat Zahil bersuara apa-apa.
Zahil sekadar mengangguk. Malu juga dia tertangkap oleh Kamelia berkeadaan begitu dengan Diya. Walaupun tiada apa-apa yang berlaku tetapi situasi dirinya dengan Diya pastinya kurang manis dilihat memandangkan mereka berdua bukan mahram. Kalau dilihat pelanggan butik, pasti ia memberi imej yang buruk pada pandangan mereka.
Zahil masih berwajah tenang. Di sebalik ketenangan itu, usah dicakap betapa berkocaknya perasaan malu. “Aku balik dulu,” hanya itu yang mampu diucapkan.
Kamelia sekadar angguk kepala. Zahil segera berlalu pergi. Sebaik saja keluar dari butik, Zahil beristighfar panjang. Buku limanya turut mengetuk kepala sendiri sebagai tanda mengutuk ketelanjuran perbuatannya.
Ketika Zahil melangkah menuju kereta, dia melewati sebuah kedai serbaneka. Zahil berhenti di hadapan kedai itu untuk membelek-belek majalah keluaran bulan ini yang dijual di situ. Mata Zahil akhirnya terpaku pada sebuah majalah yang sama seperti dilihatnya di butik Kamelia sebentar tadi. Majalah itu dicapainya dan mata Zahil tertumpu pada wajah mamanya, Datuk Laila dan adik tirinya, Zakuan Helmi yang menghiasi dada majalah korporat itu.
Sebab ini ke Diya tak bagi aku tengok majalah dia tadi? Jadi, Diya kenal Zakuan? Benarlah Lia itu adalah Diya. Tapi kenapa Diya buang majalah tu? Pantas fikiran diracuni curiga. Firasat Zahil menduga ada rahsia antara Zakuan dan Diya. Diya yang antikan lelaki, mungkinkah ada kaitan dengan Zakuan?
Zahil kembali meletakkan majalah tersebut dan berlalu pergi dengan perasaan yang kembali bergelora.

7 comments:

  1. salam sis..nak tanye, cite nie sambungan daripada cerpen disaat aku mencintaimu ke??sebab saya perasan yang ade jalan cite yang sama ngan cerpen tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam sakura san. nie bkn smbungan tp memang idea asal dr citer tu.
      kira wat modified ckit...tambah garam gula ckit..bagi rasa lebih umph! ^^,
      tp jln cerita akn berbeza..insyallah...x akan sama...
      permulaan citer pon x same kan?
      boleh la bagi sebarang komen penambahbaikan...
      trm ksh krn sudi baca cerpen isaat aku mencintaimu n novel isteri aku kalis cinta...

      Delete
  2. kesian zahil hariz... hehhe papun best sgat2..nak n3 t'baru... ta sbar nak tgu zahil ngan diya b'baik... :D

    ReplyDelete
  3. gentleman kott zahil masa dia suruh diya masuk kereta dulu tu. sweet habis. <3

    ReplyDelete
  4. best citer ni...citer ni ada di psaran or just on blog aje?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni msh dlm blog ni dan boleh diikuti jg dlm blog penulisan2u.
      insyallah, mawar sdg cyapkn manuskrip utk penilaian terbitan.
      ada rezeki, dpt la IAKC masuk dlm pasaran. doiakn ye... ^_^!

      Delete

terima kasih kerana membaca karya Mawar Kamila ^_^!
komen anda amat dihargai.